Tästä tuli aika lyhyt, anteeksi. Aika ei oikein riitä.

477465.jpg

Talouteen oli hankittu kaksi kissaa: Nappula (uros) ja Nökö (naaras). Mitähän ne hullut kisumisut nyt tuolla Matiaksen innostamana puuhailevat...?

477473.jpg

Kissojen innostaminen olikin Matiaksen viimeinen maanpäällinen teko. Lepää rauhassa.

477477.jpg

Suvi oli ihan murheen murtama:

"Minun pikku Matiakeni! Minkä takia se jo nyt kuoli? Sehän oli vasta 71 vuotta!" Niinpä, Suvi, juuri sen takia. Jos et ole koskaan kuullut, niin voin kertoa: Simit, jotka selviytyvät vanhukseksi, kuolevat vanhuuteen. Sitä paitsi sinustakin aika jättää ihan pian, olet Matiasta 7 vuotta vanhempi. "Siis mitä sinä, ääni minun päässäni, höpötät? Enhän minä voi vielä pitkäään aikaan kuolla, eihän minulla ole vielä edes lapsenlapsia!" Argh. Te simit ette tajua mitään vaikka teidät paistaisi voissa.

 477496.jpg

"Ei, viikatemies! Ei minua! Olen liian nuori! Eihän minulla ole edes lapsenlapsia!" Suvin huudot kaikuivat kuuroille korville, viikatemies ottaa kenet haluaa.

477491.jpg

"Nyyyyh! Voi ei! Ensin meni isä. Sitten meni äiti. Jos Ennille käy jotain, minä hyppään järveen!" Joo, Otto, minäkin olen pahoillani. Mutta elämän pitää jatkua, ja ajattele valoisia asioita: Vaimosi synnyttää juuri nyt! "Siis mitä? Enni synnyttää?" Otto pyyhkäisi kyyneleet silmäkulmastaan ja ryntäsi alakertaan.

477517.jpg

Kyllä, siellähän Enni kiljui täyttä kurkkua. "Ottooooooo!!! Tule tänne! Se tulee ulos, auta!" Mutta Otto vain taivasteli vieressä muistellen neuvolassa annettuja hengitysohjeita. "Sisään lääh, ulos puuh. Sisään lääh, ulos puuh."

477528.jpg

Ja tämmöinen nyytti sieltä tuli ulos. Pikku tyttö sai nimekseen Viola. Sanoisinko että fantastisen söpö.

477535.jpg

Mutta miksi Enni tökkää Violan heti Oton syliin?

477540.jpg

Siksi että ulos yuli toinenkin pikkuvauva! Nimekseen tämä poika sai Tommi. Molemmat on ainakin tässä vaiheessa ihan syötävän söpöjä.

477543.jpg 

Suvin ja Matiaksen haudat laitettiin metsän keskelle takapihalle.

477544.jpg

Yleinen näky tässä talossa: lapset nukkuvat yläkerrassa ja vanhemmat joogaavat alakerrassa.

477548.jpg

Otosta tulikin oikea muskelimies. Hyvä hyvä, Otto!

477549.jpg

Ja pian tulikin myös Nökön aika synnyttää. Ja sieltä tuli...

477550.jpg

Kaksi pienen pientä kisumisua! Vasemmalla Nöpö (tyttö) ja Nekku (poika). Aika söpöjä, paitsi turkin väri. Mutta ei kaikelle voi aina käydä niin kuin itseä huvittaisi.

477554.jpg

"Halloo? Onko löytöeläinkodissa? Meillä on täällä yksi ylimääräinen kissa, jolle pitäisi löytää hyvä koti. Voitte siis tulla jakemaan sen saman tien? Hienoa."

477558.jpg

Kun Nökö oli haettu pois, Enni kutsui Maisan kylään, ja myi Nekun tälle. Enni tiesi että Maisa rakastaa kissoja yli kaiken, joten oli aivan varma, että sekin saisi äitinsä tavoin hyvän kodin.

477560.jpg

Enni katseli hyvillään, miten Maisa rutisti Nekun rintaansa vasten.